info@medi-law.nl | 06-343 443 62

De wet- en regelgeving in de gezondheidszorg is complex en regelmatig aan verandering onderhevig. U kunt bij MediLaw terecht voor juridische bijstand en advies wanneer het de volgende aandachtsgebieden betreft:

• arbeidsrecht;

• overeenkomstenrecht;

• klacht- en tuchtrecht;

• de geneeskundige behandelingsovereenkomst.

Daarnaast kunt u bij MediLaw terecht wanneer u mediation wilt inzetten om te komen tot een oplossing voor een conflict.


Meer over arbeidsrecht

Wanneer u personeel in dienst hebt heeft u als werkgever te maken met arbeidsrechtelijke wet- en regelgeving. MediLaw kan u bijstaan of adviseren over:

• arbeidsovereenkomsten en studiekostenovereenkomsten;
• arbeidsvoorwaarden en personeelsregelingen;
• arbeidsongeschiktheid en re-integratie;
• disfunctioneren van een werknemer;
• • ontslag of met wederzijds goedvinden afscheid nemen van een werknemer.

MediLaw kan onder andere overeenkomsten of regelingen voor u opstellen. Uiteraard is het ook mogelijk uw eigen documenten te laten toetsen.




Meer over klacht- en tuchtrecht

Als een patiënt ontevreden is en een klacht tegen u indient, is dit voor u als zorgverlener ingrijpend en belastend. De mogelijke gevolgen zijn afhankelijk van de instantie waartoe de patiënt zich heeft gewend. Een klacht bij een geschillencommissie kan bijvoorbeeld leiden tot toekenning van een schadevergoeding aan de patiënt. Gegrondverklaring van een klacht door het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg kan leiden tot verschillende tuchtrechtelijke maatregelen.

Indien een klacht dreigt of wanneer u een klacht hebt ontvangen, kunt u contact opnemen met MediLaw. Soms kan nog tot een oplossing worden gekomen door met de klager in gesprek te gaan. In geval van een tuchtklacht kan in een vroeg stadium worden nagegaan of het vragen van uitstel mogelijk is, zodat er meer tijd is om te komen tot een goed verweer.




Meer over mediation

Conflicten of spanningen komen in iedere organisatie voor. De oorzaken zijn verschillend van aard: zoals een hoge werkdruk, uiteenlopende verwachtingen, miscommunicatie of onduidelijke afspraken. Vaak gaan de spanningen gepaard met emoties die niet expliciet worden gemaakt. Regelmatig hoor ik uitspraken als ‘ik wil het ook niet persoonlijk maken’ of ‘de ander heeft het ook druk en heeft zijn/haar reden om het zo te doen’. Tijdens mediation wordt er tijd en ruimte gemaakt voor ieders verhaal en wordt gezamenlijk naar een oplossing gezocht.

Conflicten en spanningen ontstaan in allerlei relaties: bijvoorbeeld tussen werkgever en werknemer, maten in een maatschap of collega’s onderling. In deze situaties kunt u bij MediLaw terecht.

Voordelen van mediation

  • Bij het zoeken naar een oplossing wordt rekening gehouden met de onderlinge relatie en de wederzijdse belangen.
  • Partijen hebben zelf de touwtjes in handen in plaats van dat de besluitvorming buiten partijen wordt neergelegd.
  • Een oplossing wordt in de regel sneller gevonden dan in een juridische procedure en met lagere kosten.
  • De begeleiding door de mediator is informeel, onpartijdig en vindt plaats in een vertrouwelijke setting.

Wanneer kan mediation worden ingezet?

Bijvoorbeeld wanneer:
  • de samenwerking tussen u en uw collega stroef verloopt en/of onhoudbaar is geworden;
  • het contact over ziekte en re-integratie tussen u en uw werknemer moeilijk verloopt en de relatie verstoord is of lijkt te raken;
  • u als werkgever niet tevreden bent over het functioneren van een werknemer en u samen niet tot passende afspraken komt.


  • Informeer wat MediLaw voor u kan betekenen, zodat een conflict niet te lang voortduurt of oploopt en het u geen onnodige energie kost.



Kennis delen

Als u binnen uw organisatie of praktijk uitleg wilt ontvangen over actuele regelgeving in de zorg, kunt u contact opnemen met MediLaw om de mogelijkheden te bespreken.